Share
rotate background

Green Revolution – actiuni pentru calitatea vietii urbane



Azi raspunde intrebarilor noastre Raluca Fiser, fondatoarea ONG-ului Green Revolution, asociatia de ecologie urbana, preocupata de calitatea vietii in orasele din Romania, actionand in probleme ca transportul alternativ, colectarea selectiva a deseurilor si alte initiative new-trend de care ne-am entuziasmat – am aflat ca se pregateste un program de management al risipei de alimente. Cateva puncte care au contat in reusita asociatiei : gandirea proiectelor pornind de la nevoile oamenilor, curajul de a initia proiecte inainte-de-timpul-lor, munca, management, coordonare.


CUM INCEPE POVESTEA ASOCIATIEI?

Povestea Green Revolution începe prin publicaţia Green Report. Eram o mână de jurnalişti care am scris foarte mult despre proiecte de mediu şi am îmbrăţişat această cauză de a aduce în lumină problemele de mediu. În 2008 când a venit criza, am început să scriem despre alte ONG-uri. Vedeam proiecte şi idei frumoase, însă, uneori, mai putin reuşite, din lipsă de project management. Eu, venind din zona de event management, am decis să înfiinţez în 2009 Green Revolution. Primul proiect al nostru a fost ‘Capitala creşte verde’ prin care am început să discutăm despre ecologie din punct de vedere al deşeurilor şi al transportului. Suntem o asociaţie de ecologie urbană, adică problemele asupra cărora ne aplecăm sunt probleme ale comunităţii urbane, deoarece consider că mediul urban este cea mai mare amprentă pe care omul o pune asupra mediului şi că aici trebuie să învăţăm în cercuri concentrice. Tot în 2009 am făcut noi primul pas şi am adus bicicliştii, fiind sprijiniţi financiar de Raiffeisen Bank care au crezut în noi. Suntem o asociaţie finanţată doar din fonduri de la companii, ceea ce ne ajută în activităţile noastre de lobby pentru modificări legislative – suntem independenţi. Succesul proiectului ne-a luat şi pe noi prin surprindere, nu înţelegeam ce se întâmplă, erau cozi la biciclete. Şi astfel, de la un centru cu 100 de biciclete, am ajuns la aproape 10 oraşe, cu mai multe proiecte de bike-sharing. Am trecut de la închirierea bicicletei de pe un formular pe hârtie, la sisteme automate cu design 100% românesc.

CE ADUCE INOVATOR ASOCIATIA GREEN REVOLUTION?

Cred că ceea ce ne defineşte pe noi ca ONG este că suntem un pic mai rapizi decât alţii, subiectele pe care le abordăm, care pentru unii sunt curajoase, pentru noi sunt parte din normalitate. Unii clienţi ne-au spus că suntem înainte de timp, că anticipăm nişte lucruri, cum este de exemplu ‘Business Index’, un proiect pe care îl facem de 5 ani de zile, prin care măsurăm impactul companiilor faţă de mediu. Şi atunci când vorbim despre proiecte de educaţie pentru copii, am ales să mergem altfel: am inventat o navă spaţială, pe care am construit-o în parcul Tineretului, o sală multimedia ce oferă o experienţă extraordinară pentru copii. Încercăm să ne adaptăm la nevoile lor de astăzi, nu urmăm modelul după care am învăţat noi, cu manualul. Cred că asta este partea noastră de inovare: încercăm să traducem nevoile pe fiecare grup ţintă diferit. Un alt lucru pe care noi ca ONG l-am făcut diferit a fost că de la început structurăm proiectele foarte clar pe obiective calitative şi cantitative de indicatori de performanţă.

POVESTESTE-NE DESPRE CUM FOLOSITI DESIGNUL IN ACTIVITATEA ASOCIATIEI?

În proiectele noastre ţinem cont atât de partea inovatoare dar şi de design şi încercăm să ţinem pasul cu tehnologia. Dacă te uiţi la alte staţii de bike-sharing din Europa, designul nu este la fel de fancy, pentru că acolo lumea a înţeles utilitatea bicicletei ca mijloc de transport. La noi, unde foarte multă lume vede bariere în a îmbrăţişa bicicleta ca mijloc de transport alternativ, trebuie să ajungi la acei early-adopters, care sunt mai hippy, mai fashion-oriented, cu un simţ al esteticului mai dezvoltat; de aceea ne-am gândit că trebuie să avem un design atractiv. Astfel, atunci când am proiectat aceste staţii, am ţinut cont de utilitate, funcţionalitate, design şi semnalistică. Lucrăm îndeaproape cu designeri, avem colaboratori interni şi externi, în încercarea de a avea un brand fresh, care răspunde nevoilor utilizatorilor.

O SCHIMBARE LA CARE ASOCIATIA SI-A PROPUS SA CONTRIBUIE

O schimbare clară şi foarte vizibilă pentru public este sustinerea transportului alternativ, (active-mobility) prin proiectele cu biciclete electrice, maşini electrice, tot ce înseamnă transport prietenos cu mediul. O astfel de schimbare nu implică doar un proiect CSR, ci presupune partea de legislaţie, partea de schimbare de mentalitate, proiecte active, lobby, acţiuni, o viziune pe care o urmăreşti ani de zile. În cazul proiectelor de biciclete acest proces a durat 6 ani de zile. Altă schimbare pe care am reuşit să o realizăm după 4 ani de muncă, este Legea picnicului, prin care autorităţile sunt obligate să amenajeze în zona periurbană spaţii de petrecere a timpului liber într-un mod organizat şi civilizat, dotate cu puncte de colectare a deşeurilor, cu toalete publice, cu grătare amenajate. O altă problemă pe care am îmbrăţişat-o este cea a deşeurilor, pentru care am făcut Lega 132, ce obligă autorităţile să colecteze selectiv deşeurile. Multe dintre aceste proiecte sunt legi ‘de bun simţ’, ce ţin de educaţie, de schimbarea de mentalitate, în rândul companiilor, autorităţilor, societăţii, proces care durează perioade îndelungate, de aceea aceste proiecte sunt multi-anuale.

CARE SUNT FACTORII CE INSPIRA ACTIUNILE INTREPRINSE DE ASOCIATIE?

Proiectele pe care le-am început au tratat probleme ce ne-au deranjat în viaţa noastră de zi cu zi, proiecte de bun simţ. Lucrăm acum pe proiecte ce vizează combaterea risipei de hrană. Ne inspiră oamenii, dorinţa oamenilor, dorinţa de a avea aer respirabil în oraş.

CE TE-A AJUTAT SA AJUNGI AICI?

Puţină inconştienţă, nişte contracte cu nişte clauze de responsabilitate şi 100 de oameni implicati 100% în proiectele noastre. Cred că a fost un complex de împrejurări. Cred că ce te ajută să mergi înainte e momentul când vezi rezultatele unui proiect, vezi că poţi schimba într-adevăr faţa unui oraş dintr-o idee, vezi că se întamplă lucruri şi se vorbeşte despre el. Echipa contribuie, te ajută să te ridici atunci când oboseşti şi îi vezi pe ei motivaţi.

CE TI-AR PLACEA SA VEZI IN VIITORUL ACTIVITATII TALE ANTREPRENORIALE?

Cauza cea mai importantă este cea legată de transport şi am perseverat mult în direcţia asta. Mi-ar plăcea să vad multe oraşe din România care îmbrăţişează zona de planificare urbană şi dezvoltare urbană, care creează infrastructură necesară pentru transportul cu biciclete. Cred cu tărie că dacă schimbăm spiritul modal, şi ajungem la 10% – nu vorbesc de 24% ca în Olanda sau Danemarca – din totalul de oameni care merg zilnic pe biciclete în trafic, acest lucru ar schimba modul în care gândim şi ne transportăm, dar ar schimba şi felul în care ar arăta oraşul. Ar fi un oraş pentru oameni, nu pentru maşini. Cred că asta este ceea ce îmi doresc foarte mult: sa schimbăm paradigma aceasta a gândirii, de la deţinerea unui bun la share-uirea acestuia. Acest lucru ar însemna din punct de vedere al planificării urbane şi durabile o transformare foarte puternică la nivelul oraşului. Asta îmi doresc: să schimb modul în care se raportează oraşul la oameni.

SFATUL TAU PENTRU O COLABORARE ANTREPRENOR-CREATIV REUSITA

Cred că trebuie să ai briefuri bine gândite şi discuţii foarte clare. Cred că trebuie să înţelegi foarte bine cauza care stă în spatele fiecărui proiect şi relaţia pe care o construieşti în comunicarea cu ei: să fie clară, cu termene asumate. Responsabilizarea în ambele părţi este foarte importantă, de asemenea. Nu aş lăsa creativitatea să fie ceva volatil, relativ, ci aş încerca să o aducem în termeni concreţi şi asumaţi.

UN GAND CARE TE MOTIVEAZA

Să vezi că ai pus o amprentă în oraşul ăsta, dar nu este de ajuns. Să vezi că se poate, iar acest lucru ne motivează să mergem mai departe.

UN SFAT CARE SA NE INSPIRE

Gândiţi proiectele pe termen mediu şi lung, pentru că ne trebuie viziune şi trebuie să ştim încotro vrem să mergem. Dacă nu ne trezim acum nu o să avem nici o şansă din punct de vedere al competitivităţii internaţionale. Putem să facem lucrurile diferit! Dacă stai pe margine şi te lamentezi, aşteptând să vină altcineva să rezolve problema, în loc să-ţi sufleci mânecile şi să treci la treabă, nu o să ajungem nicăieri. Aşa că, inspiraţi-vă, treziţi-vă si apucaţi-vă de treabă!




Facebooktwitterlinkedin



  • /